Egy vegán futó kalandjai

Egy vegán futó kalandjai

Tanácsok kezdő futóknak

2018. május 10. - Vegan Lettem


Futó hibák szerintem

Szerintem az első hiba már a pályára vagy más futóterepre érkezéskor megtörténik. Amikor azt látom, hogy valaki elsétál a pályára, majd elkezd nyújtani, akkor szívesen odaszólnék, (de persze sosem teszem) hogy barátom, most többet ártasz a testednek, mint amennyit használsz. Hidegen ugyanis sohasem nyújtunk. Sérülésveszélyes, értelmetlen. Az első lépés tehát, hogy futva érkezzünk meg oda, ahol futni fogunk, ha pedig ez nem lehetséges (sok ilyen van nyilván), akkor először futkározzunk kicsit, hogy a pulzusszámunk emelkedjen, és melegedjenek az izmaink. Ezután kezdjük átmozgatni az ízületeinket és izmainkat, majd nyújtsunk kicsit, aztán jöhet a futás. Ha végeztünk, utána is vezessünk le kicsit, lassabb futással vagy sétával, utána nyújtsuk ki az izmokat, szalagokat. Erre azért van szükség, hogy a keletkező tejsav egyenletesebben oszoljon el az izmokban, így nem okoz izomlázat a későbbiekben, vagy csak csekélyebb mértékűt. A lényeg tehát, fussunk, mielőtt melegítünk, hideg izmokkal és szalagokkal pedig sohase nyújtsunk!

 

 A futó hibák második eleme az okostelefon. Mielőtt bárkit is elítélnék (távol álljon tőlem!) le kell szögeznem, hogy nem vagyok a telefonnal futás támogatója. Igaz, klasszikus értelemben nem is ellenzem, ha valaki okosan és jól használja a készüléket. Úgy látom azonban, hogy ez az eszköz inkább hátráltatja, semmint segíti a futókat. Természetesen nem lehet általánosítani, hiszen vannak kiváló futó appok, ráadásul sokan csak zenével tudnak futni. Mégis úgy látom, hogy a komolyabb futók, tehát akik rendszeresen hosszabb távokat futnak, nem futnak telefonnal. Ez az én személyes élményem, semmilyen reprezentativitással sem rendelkezik. Amit látok: megérkezik a futó (főként hölgyek), és állítgatják a telefonjukat, először a zenét, aztán az appot, aztán ezt meg azt…semmire sem jó. Teljesen elvonja a figyelmet a futásról. Ha mindenképpen telefonnal akarsz futni, mert kell a zene, vagy a letöltött appal méred a távolságot az még talán rendben van. De már a futás előtt állítsd be, és tedd olyan helyre a készüléket, ahol nem zavar sem a futásban, sem a futásra való figyelemben! Merthogy a futásra is figyelni kell. Ráadásul a futás egyik lényege, hogy kikapcsoljunk, elfelejtsük a napi gondokat a munkahelyen, a családi problémákat, stb. hogy kieresszük kicsit a gőzt, vagy éppen átgondoljuk, hogy miket tettünk vagy nem tettünk meg aznap vagy azon a héten. Még jobb, ha csak pozitív gondolatokra fordítjuk a figyelmünket. Ha a telefon kéznél van, állandóan megállunk, mert túl hangos a zene, vagy túl halk, vagy hívnak innen meg onnan…semmi értelme.

Szerintem a legjobb, ha otthon hagyod, és csak a futásra koncentrálsz.

 A harmadik tévhit a futófelszereléssel kapcsolatos. Ez a téveszme főként a hölgyeket ejti rabul. Ilyen szép meg olyan szép…francokat sem érdekel milyen szép, ha fáj benne a lábad, kényelmetlen stb. A külső a futófelszerelésben szinte lényegtelen, a ruhák vonatkozásában legalábbis. Kényelmes legyen, jól szellőző, a terepcipő lehetőleg vízhatlan, látható legyen sötétben, könnyű legyen, az összes többi nem számít. A legnagyobb hiba, hogy valaki összevásárol egyébként jó vagy jónak mondható futócuccot sok-sok pénzért, egyébként pedig nem is tud futni. Hány embert láttam, akik lejönnek csili-vili szerkóban, aztán pár kör után kidőlnek…megérte ennyi pénzt rááldozni? Aligha. Ha futni akarsz, vegyél egy cipőt és egy zoknit hozzá. Ritkábban teszik hozzá, de a jó zokni ugyanannyira fontos, mint a jó futócipő. Zokniból több különbözőt is vegyél, hogy megtudd, neked melyik a legjobb. Meg hogy tudd váltogatni is, tulajdonképpen ezért kell legalább két pár cipő, ha rendszeresen futsz, főleg, ha sokat is futsz. Ha még csak kezdő vagy, és kis távokat futsz, akkor még pamutpólóban is mehetsz, nem olyan nagy probléma az.

 Eljutottunk oda, hogy elkezdtél futni. Mit csinálj? Egyszerű. Fuss. Lassan, nyugodtan, bemelegítés után fuss, amennyi jólesik. Lassan. Ez lényeges pont. Lassan fuss, nem baj, ha leelőznek, nem az olimpiára készülsz. Magadnak futsz, nem másnak. Fuss lassan, de egyre többet. Ettől edződik a szíved, a tüdőd. Erősödni fogsz, javul az állóképességed. Csak fuss lassan és nyugodtan a magad tempóját. Ha majd elérkezel egy jó szintre, akkor lehet gyorsabban futni, tempókat futni meg fartlekezni, de amíg nem vagy elég erős, addig ez felesleges.

Ne kövess semmilyen edzéstervet! Ez nagyon fontos, bár kicsit furcsa lehet. Ha teljesen kezdő vagy, vagy ha már nem vagyok kezdő, de még nem tudsz sokat futni, akkor a legjobb és legegyszerűbb módszer, ha LSD-ben futsz. Ez egy mozaikszó, a hosszú, lassú futást jelölik vele. Az edzéstervek akkor kellenek, ha már tudsz futni, ha már kialakult az állóképességed. Amíg az nincs, addig teljesen felesleges dombokra futkározni le-föl, vagy akár csak iramjátékot futni, ami egyébként nagyon kellemes része a futóedzéseknek, de csak akkor lehet alkalmazni, ha már ténylegesen tudsz futni. Futni pedig akkor tudsz, ha rendszeresen futsz 9-11 kilométert. Addigra alakul ki az állóképességed, ezután már van értelme fartlekezni és hillezni. Addig nincs.

Addig csak fuss és fuss. Lassan és nyugodtan. Ha 7 perces km-t tudsz futni, nem baj, majd lesz jobb is.

 Minden edzésnapra tűzzél ki egy célt. Ma lefutsz 12 kört, vagyis 5 kilométert. Egy nap pihenő, majd fuss megint ennyit, aztán megint ennyit. Ha már jól megy, akkor növeld a távot, mondjuk 17 körre, és így tovább. Így könnyedén eljutsz a bűvös 20 körig, ami már 8 km, tehát nem is kevés. Ha rendszeresen futsz ennyiket, akkor már tudsz 10-et is, futni, és utána már jöhet a félmaraton. Ha fogyni akarsz, futás után ne egyél, csak igyál vizet. Nehéz lesz, de így lehet fogyni.

Hajrá!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://veganizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr7913903464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rehlaci · Http://Futoikrek.blog.hu 2018.05.11. 10:40:06

Jó írás. A telefonhasználatnál kihagytad az előtte és utána szelfit, amit én elég gyakran látok :-)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2018.05.11. 10:58:35

A bálna

Csapzott bálna fut a hegyen.
Távol áll tőle, hogy egyen,
Mindenképpen fogyni akar.
Égből lenyúl érte a Kar,
Felhőszintig fölemeli,
S fókazsírral tölti teli.
„Minek neked cingár alak?
Én pufóknak alkottalak.”

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/07/balna.html

nmi_nmi 2018.05.11. 11:29:22

Régen sokat futottam, aztán betegség miatt fel kellett hagynom vele, maradt a gyaloglás, ami végülis rokon sport...

Remélem, nem nagy szemtelenség a légzéstechnikáról írt kis bejegyzésemet itt hirdetni:

szuszogoblog.hu/2016/10/09/a-helyes-legzes-edzes-kozben/

-moon- 2018.05.11. 13:35:10

Kétségtelen, hogy lehet fogyni futás után, ha nem eszel, csak az a baj, hogy nem a zsírból, hanem az izomból.
Muszáj enni minimum 30 percen, de legalább egy órán belül.
Anno 3 hónap alatt 15 kg-ot fogytam én is pont úgy, ahogy írod is: nem vacsiztam.
Lefogytam, de azért így utólag inkább csak sovány lettem (persze örültem ennek, hogyne :) ).
De azért izom csak annyi volt rajtam, hogy a futás jól ment.
Mint tudjuk, nem a mérleg a lényeg :)
Azóta inkább ezt a Christian Bale fotósorozatot tartom szem előtt :)
beautyfy.hu/wp-content/uploads/2016/03/christian_bale.jpg

Dka 2018.05.12. 08:25:35

Teljesen jó írás. Különösen a ne kövess edzőtervet rész. Ha kezdő vagy az a lényeg, hogy szeresd meg a futást, ne szenvedés legyen. Ha már rögtön az elején mindenféle terv szerint próbálsz futni, akkor jó eséllyel erőlködés lesz a vége, ami elveszi a kedved az egésztől.
Egy technikai kütyü azért hasznos lehet, legalábbis engem hozzásegített, hogy megszeressem a futást. A pulzusmérő. Ugyanis sokan hajlamosak rá, hogy túlzott tempót fussanak. Aminek légszomj, szenvedés, és másnapi fájdalom a következménye, és már alaposan le is csökken a futáshoz való kedv. A pulzusmérőhöz igazodva könnyű olyan tempót futni, ami után csak jóleső érzés marad, szenvedés nélkjül. Így még akár a fejlődés is gyorsabb lehet..

2018.05.15. 01:32:16

"Mégis úgy látom, hogy a komolyabb futók, tehát akik rendszeresen hosszabb távokat futnak, nem futnak telefonnal. "
Nekik már okosórájuk van.

Vegan Lettem 2018.05.16. 10:53:17

Köszönöm a hozzászólásokat.
Röviden: igen, nekik már okosórájuk van, nekem nincs, de az számomra sokkal elfogadhatóbb, mint a telefon.
Enni kell futás után: igen, ez egy érdekes kérdés. Fogyni úgy lehet, ha nem eszel, ahogy írtam is. Hátránya, hogy az izmaidból is veszítesz, ez bizony igaz. A fehérjenöveléssel lehet ezt kicsit ellensúlyozni.
Úgy kell futni, hogy ne okozzon légyszomjat, az a jó. Ha ennél gyorsabb a tempó, akkor vissza kell venni. De ehhez szerintem nem kell pulzusmérő. Nyilván egyéne válogatja. Ítélkezni nem szabad, én is csak a véleményemet írtam le. Köszönöm mindenkinek a hozzászólást.
Jó futást!

copass 2018.05.25. 13:16:51

tegnap kipróbáltam milyen zene nélkül futni és totál bevállt az amit javasoltál!:D a pulzusmérős karórát elvittem, de hát az is felbaxott eleinte mert futásközben nem mért...így csak akkor mértem amikor megálltam, de legközelebb szerintem nem is viszem!:D
süti beállítások módosítása